Adakah Antibiotik Untuk Merawat Jerawat Batu Selamat?

Adakah Antibiotik Untuk Merawat Jerawat Batu Selamat?

Pagi tadi tengok kawan-kawan dalam group Shaklee saya terima set skincare Shaklee daripada mentor kami sebab performance yang bagus. Jeles pula. Sebut pasal skincare, teringat pula seorang wanita X berjumpa Doktor Y dan mengadu masalah sekian sekian. Tapi, masa Doktor Y nak tulis ubat dia tanya,

“Boleh saya minta antibiotik?”

“Untuk apa?”

“Untuk jerawat kat muka saya ni. Kalau makan antibiotik dia ok sikit..”

Memang ada doktor2 yang merawat masalah jerawat dengan antibiotik sebab antibiotik boleh bunuh bakteria dan mengurang jerawat. Masalahnya jerawat bukanlah masalah macam selsema. Jerawat selalunya berpanjangan. Berbulan-bulan atau bertahun-tahun. Ni boleh meningkatkan risiko kerintangan antibiotik.

Kerintangan antibiotik ialah masalah besar di seluruh dunia. Terjadi sebab penggunaan antibiotik tanpa kawalan, antaranya untuk merawat jerawat.

antibiotik untuk jerawat bernanah

Klik sini untuk masalah kerintangan antibiotik.

Kalau anda masih nak gunakan antibiotik sintetik untuk selesaikan masalah jerawat anda,

Nak tau tak, ramai orang minum Vivix Shaklee kan, dorang cakap dari berjerawat batu, muka macam jalan tar tiba2 jadi licin.

Syiok kan?

Kenapa boleh jadi macam tu? Nak tau?

Sebabnya…

Dalam Vivix ada 1 bahan aktif, namanya resveratrol. Resveratrol ni memang mendapat perhatian ramai saintis dalam bidang kesihatan dan kecantikan sebab pertama kali dikesan dalam di Perancis sebab orang Perancis ni awet muda belaka. Rupanya sebab orang Perancis banyak minum wain merah. Daripada wain merah tu mereka jumpa resveratrol.

3 Mekanisme Resveratrol Mengurangkan Jerawat

1.Resveratrol bersifat anti-bakteria

Kajian yang dijalankan di Universiti California membandingkan kesan resveratrol dengan benzoyl peroksida dalam merencatkan pertumbuhan bakteria penyebab jerawat Propionibacterium acnes. Benzoyl peroksida adalah bahan kimia yaang digunakan dalam ubat jerawat. Masalahnya benzoyl peroksida boleh menyebabkan keracunan jika digunakan tanpa kawalan.

Kajian makmal yang dijalankan selama 10 hari itu menunjukkan benzoyl peroksida mampu membunuh bakteria pada mulanya tapi, tapi kesan itu hanya bertahan selama 24 jam sahaja. Sedangkan resveratrol walaupun kebolehan membunuh bakteria tersebut tidak sekuat benzoyl peroksida, namun mampu merencatkan pertumbuhan bakteria dengan lebih lama.

Campuran kedua-dua bahan mampu membunuh bakteria dengan cepat pada mulanya dan merencatkan pertumbuhannya dengan lebih lama. Dan campuran ini mengurangkan kesan toksik yang dihasilkan oleh benzoyl peroksida.

Resveratrol vs benzoyl peroksida untuk mengatasi masalah jerawat.

2.Resveratrol Mengurangkan Keradangan

Keradangan ni sebenarnya banyak berlaku dalam badan kita. Kalau nak senang faham, radang ni bila kulit kita luka. Proses penyembuhan yang berlaku tu namanya keradangan. Kita rasa sakit, tempat luka tu jadi panas dan merah. Tu tandanya badan kita sedang lakukan proses penyembuhan tu. Saintis juga percaya penyakit-penyakit kronik macam kencing manis, tekanan darah tinggi, penyakit jantung dan kanser.

Apabila ada jangkitan bakteria di kawasan muka, dia akan menyebabkan keradangan dan timbullah jerawat. Sebab tu antibiotik juga salah satu cara pilihan untuk merawat jerawat. Tapi penggunaan antibiotik untuk jangka masa lama sangatlah ditegah.

3. Resveratrol mengurangkan tekanan oksida

Bila sel kita buat aktiviti, dia akan hasilkan tenaga. Tapi proses tersebut akan hasilkan radikal bebas. Saintis percaya radikal bebas ni bertanggungjawab merosakkan sel sebab radikal bebas ialah molekul yang tak stabil. Jadi, dia akan ambil elektron dari sel supaya dia jadi stabil. Dengan cara tu sel akan rosak.

Tapi, dalam keadaan normal, radikal bebas tadi akan dineutralkan oleh anti-oksida dalam badan kita.

Masalah berlaku bila radikal bebas terlampau banyak sebab kita terdedah kepada banyak keadaan yang menghasilkan radikal bebas. Paling ketara, pencemaran sekeliling kita.

Radikal bebas yang berlebihan ini telah merosakkan sel melalui proses dipanggil tekanan oksidatif. Tekanan oksidatif ini juga salah 1 sebab terjadinya jerawat.

Banyak kajian ke atas resveratrol menunjukkan keupayaannya untuk menghalang radikal bebas terbentuk dan juga menghalang proses ‘peroxidation’ yang menyebabkan jerawat. Selain mencegah jerawat, resveratrol juga memelihara sel kulit sekaligus menjadikan kulit lebih cerah dan berseri.

Vivix Shaklee Suplemen Resveratrol Terbaik

antibiotik untuk jerawat malaysia

Sebenarnya banyak suplemen yang mengandungi reseveratrol di pasaran, tapi yang saya tahu paling berkesan ialah Vivix Shaklee. Yang saya sendiri pun amalkan. Bukan syok sendiri sebab saya minum Vivix, tapi Vivix memang dikaji secara saintifik dan terbukti melindungi sel dengan memanjangkan telomere.

Apa benda plak telomere tu? Boleh klik sini untuk baca tentang kajian panjang umur.

Vivix Shaklee memang terbukti berkesan, selamat dan 10 kali lebih power daripada resveratrol biasa. Jadi, tak usah pening-pening kepala nak cari suplemen resveratrol untuk selesaikan masalah jerawat.

Oh, mesti risau kan sebab resveratrol diekstrak daripada wain merah? Tu sejarah macammana dorang jumpa resveratrol. Resveratrol dalam Vivix ni diekstrak daripada anggur. Tak payah risau la…

Whatsapp saja saya untuk tempahan atau maklumat lanjut,

012 621 1883.

Atau kalau nak beli sendiri, boleh terus klik link dibawah,

OrderVivixShaklee

Lepas tu, sila hubungi saya semula untuk konsultasi dan cara pengambilan yang betul. Jangan semberono je. Tak berkesan kang, percuma je beli,,

Jika anda berada di sekitar Kota Kinabalu, Sembulan, Putatan dan sekitarnya, in sha Allah saya boleh COD.

Apa-apa hal, whatsapp saya 012 621 1883

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *