9 Penyebab Kencing Berdarah, Yang No.5 Mesti Ramai Tak Sangka

9 Penyebab Kencing Berdarah, Yang No.5 Mesti Ramai Tak Sangka

Walaupun jarang-jaang sangat orang perhatikan air kencing selepas dah buang air tu, tapi agak mustahil sebenarnya kalau sepintas lalu pun tak terpandang. Tapi kalau dah nampak merah macam darah dalam mangkuk tandas tu sepintas lalu, mesti kali kedua buang air akan pandang betul-betul nak tengok kan?

Siapa tak takut kalau ada perubahan yang tidak normal pada badan, lagi-lagi melibatkan darah. Kecuali anda ialah wanita yang sedang datang bulan atau lepas bersalin.

Sebenarnya bagi saya, agak penting untuk tengok bahan kumuh ni. Baik air kencing, baik najis. Tengok macam tu sajalah, ada perubahan atau tidak. Bukannya nak suruh tilik sampai masuk kepala dalam mangkuk tandas. Sekurang-kurangnya kalau ada sesuatu yang tidak normal, boleh dikesan awal. Tetapi jika ada darah dalam najis, dia mungkin boleh tersorok. Jadi, sebab itu, orang yang berumur 40 tahun ke atas, dinasihatkan supaya melakukan ujian saringan untuk mengesan barah usus.

Baca mengenai buang air besar berdarah, adakah tanda barah usus?

kencing berdarah perempuan

Penyebab kencing berdarah

Darah yang keluar melalui air kencing boleh berasal daripada mana-mana saluran kencing akibat kecederaan dan keradangan. Luka tersebut mungkin disebabkan oleh:

1. Jangkitan saluran kencing – biasanya disertai dengan rasa panas dan pedih semasa membuang air kecil, kencing yang kerap atau warna air kencing sedikit keruh.

Jangkitan ini boleh berlaku di mana-mana dari buah pinggang hinggalah ke saluran yang mengeluarkan air kencing.

2. Batu karang – Biasanya disertai dengan sakit yang sangat kuat pada bahagian pinggang yang bergerak ke bahagian bawah perut.

Klik sini kalau nak tahu penyebab batu karang buah pinggang.

3. Prostat membesar (BPH) dalam lelaki sahaja.

4. Penggunaan ubat cair darah atau penyakit berkaitan dengan darah cair.

5. Aktiviti lasak

6. Akibat hubungan seks

7. Penyakit autoimun atau penyakit berkaitan darah cair

8. Kanser buah pinggang atau kanser pundi kencing. Kanser pundi kencing biasanya berlaku kepada perokok.

9. Penyakit buah pinggang

Penyebab nombor 1-6 disyaki terlebih dahulu kerana boleh dikesan melalui sejarah penyakit dan pemeriksaan. Sekiranya 1-6 tidak berkaitan, penyiasatan lanjut akan dilakukan. Sekiranya kencing berdarah yang pekat, risiko untuk kanser adalah tinggi.

Kencing jernih semula selepas minum Vivix

Saya ingin berkongsi pengalaman seorang anak yang ibunya mengalami masalah kencing berdarah. Walaupun tak tahu ada diagnosis yang sebenarnya, tapi kemungkinan besar penyakit buah pinggang. Tapi selepas minum Vivix, alhamdulillah air kencingnya kembali jernih.

kencing berdarah pria

 

Sebab sebulan dua ni mak aku kencing kotor, berdarah.

Kencing merah pekat

Doktor suspect takut buah pinggang

Dah 2 bulan kencing merah gitu tapi tak rasa sakit pun

Hujung bulan 12 ni appointment check up kat Hospital Sungai Petani

Tu aku bagi Vivix tu

Dah sejak dia ambil Vivix dah ok belum?

Kemarin mak aku beritahu kencing dia dah jernih macam biasa.

 

Bagaimana Vivix membantu dalam kencing berdarah

Apabila berlakunya pendarahan di mana-mana sahaja di tisu badan manusia, bermaksud ada kecedaraan di situ. Apabila berlaku kecederaan badan akan bertindak-balas dengan menghantar sel-sel untuk menyembuhkannya kembali dan menyebabkan keradangan.

Namun, yang menyebabkan kecederaan itu ialah radikal bebas. Vivix yang diekstrak daripada 4 tumbuhan yang sangat kaya dengan antioksida membantu meneutralkan radikal bebas sekaligus mengelakkan kecederaan pada tisu.

Selain itu, Vivix juga bertindak membekalkan tenaga kepada sel untuk fungsi yang lebih baik, memelihara sel yang baik dan membaikpulih sel yang rosak.

 

Ingin cuba Vivix untuk memelihara kesihatan anda? Hubungi saya

Fyda Noh – 012 621 1883 untuk info produk dan konsultasi terbaik.

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *