8 Tips Menguatkan Ingatan Untuk Kurangkan Risiko Nyanyuk Bila Tua

tips menguatkan ingatan

8 Tips Menguatkan Ingatan Untuk Kurangkan Risiko Nyanyuk Bila Tua

Pernahkah anda rasa yang anda mudah sangat lupa?

Pernahkah anda rasa otak sudah tak tajam macam zaman masa student dulu? (saya guna student sebab masa belajar, sepatutnya banyak guna otak)

Kajian menunjukkan manusia akan kehilangan sedikit keupayaan mental kesan daripada penuaan. Tapi masalahnya umur kita masih muda. Kalau dibiarkan lama-lama adakah kita boleh jadi nyanyuk?

Sebab sebenar masih belum dijumpai, tapi terdapat teori yang mengaitkan dengan kerosakan sel, pertukaran hormon, gaya hidup dan genetik.

SaintisĀ  dalam bidang pemakanan melakukan kajian sama ada pemakanan kita ada kaitan dengan proses ini dan bagaimana untuk mengelaknya dengan menukar cara anda makan. Pemakanan yang baik adalah asas kepada kesihatan secara keseluruhan yang didapati untuk kesihatan otak juga.

tips menguatkan ingatan

Antara makanan yang boleh diamalkan untuk untuk menolong otak daripada menjadi tua sebelum masanya:

1. Sayur-sayuran

Memang dari kecil dipaksa makan sayur kan? Satu kajian telah dijalankan oleh Sekolah Perubatan Harvard terhadap 13,000 wanita selama 25 tahun menemukan wanita yang makan banyak sayur, risiko nyanyuk adalah lebih rendah. Saintis menyatakan sayuran hijau adalah yang terbaik.

Jadi, sila pastikan makanan anda mengandungi sayur yang banyak. Brokoli, kubis, kubis bunga, pak choy, sawi, bayam adalah antara sayuran yang boleh dijadikan pilihan.

Sebanyak mana nak makan

Kenapa sayur?

Ada kajian lain menunjukkan disebabkan anthocyanin dan quercetin yang terdapat dalam buahan dan sayuran menjadi asas untuk menajamkan ingatan dalam binatang kajian di makmal.

Makanan yang kaya dengan anthocyanin ialah buah atau sayur yang berwarna ungu dan merah. Ini termasuk lah kumpulan beri, ceri, blackcurrant, terung, anggur, plum, bawang merah, epal merah dan sayuran yang telah disebutkan sebelum ini. Sebenarnya banyak lagi, cari jelah lah makanan berwarna merah tapi bukan pewarna tiruan ye.

Tip : Panduan Pemakanan Malaysia 2010 menyarankan sekurang-kurangnya 3 hidangan sayur dan 1 hidangan buah setiap hari. Dalam satu pinggan makanan, separuh adalah sayur (Whoaaaa!!!) Mungkin anda boleh buat jus kalau susah sangat nak telan sayur. Ataupun anda boleh cuba suplemen untuk kesihatan otak.

2. Boron

Apakah Boron? Bukan boroi. Tak tau pun apa tu boron, macammana nak makan?

Boron ialah sejenis mineral yang diperlukan dalam jumlah yang sedikit, tapi mampu memberi kesan yang besar kepada aktiviti dalam otak manusia. Pemakanan yang rendah kandungan boron menjadikan seseorang kurang peka dan lambat bertindak.

Tips : Biasanya boron didapati dalam kacang, sayuran berdaun, epal, pear, pic dan anggur. 60g kekacang dan 2 biji buah sehari sudah cukup untuk dapatkan boron, atau boleh dapatkan Vitalea Shaklee yang juga mengandungi boron.

3. DHA

Semua mengetahui fungsi DHA kepada otak. DHA membantu perkembangan otak kanak-kanak sejak dalam kandungan lagi. Jadi pengambilan DHA yang cukup semasa mengandung dan di peringkat kanak-kanak akan membantu memelihara otak.

Begitu juga dengan orang dewasa, tetap perlukan DHA untuk perkembangan otak.

TIPS : Badan kita tidak boleh menghasilkan DHA sendiri. Antara sumber DHA ialah telur danminyak ikan. Daripada sebiji telur anda boleh dapat antara 40-250 asid lemak DHA dan EPA. Berhati-hati ketika memilih minyak ikan kerana sesetengah produk mengandungi sisa logam hasil dari laut tercemar. Pilihlah minyak ikan Shaklee yang dijamin selamat daripada pencemaran logam berat.

4. Penggalak Otak Yang Lain

Bukan saja makanan yang penting untuk otak anda, tapi ada beberapa cara untuk memastikan otak anda kekal sihat

Say NO TO ROKOK

Rokok mengakibatkan pelbagai masalah kesihatan yang tak terkira pon. Paling teruk menghalang pengaliran darah ke otak. Semakin lama semakin terus, tanpa oksigen yang cukup sel otak akan mati.

Tenangkan Diri, Belajar Kawal Stress

Jika anda mengalami tekanan dan membiarkan tekanan menguasai anda, anda mudah hilang fokus dan ini akan merosakkan otak. Jadi, belajarlah mengawal stress dengan meditasi atau melakukan aktiviti yang anda sukai.

Pemakanan yang sihat juga boleh membantu dalam mengawal tekanan.

Senaman

Senaman yang sederhana dan berterusan boleh mengurangkan penyakit Alzhemer dan nyanyuk lebih kurang 50%. Sekurang-kurangnya anda habiskan masa 30 minit 3 kali seminggu untuk berjalan keliling rumah.

Ada setengah orang dia kata dah cukup jika buat kerja rumah saja. Sebenarnya untuk panggil aktiviti tu senaman, kita mesti sedikit termengah selepas melalukannya.

Tidur Yang Cukup

Kajian menunjukkan kurang tidur boleh ganggu ingatan. Walau sibuk macam mana pon cubalah dapatkan waktu tidur yang konsisten setiap hari. Ramai orang hari minggu dia bantai tidur pagi sampai petang, konon nak ganti balik tidur dia yang tak cukup.

Ini takkan membantu apa-apa malah mungkin lebih merosakkan keadaan.

Aktifkan Otak, Banyakkan Berfikir

Banyak aktiviti yang boleh merangsang otak, antaranaya berfikir, membaca, buat teka silang kata, sudoku dan sebagainya.Lagi banyak otak anda terangsang, lagi banyak sel otak bersambung.

Kalau anda keluar rumah dan fikir kejadian alam ni. Besarnya kuasa Allah. Itu dapat lagi extra pahala.

Cadangan Vitamin Untuk Kesihatan Otak

makanan yang menguatkan ingatan

1. Vivix

Antioksida yang kuat untuk melindungi sel otak daripada dirosakkan oleh radikal bebas. Kandungan Vivix iaitu resveratrol terbukti mengurangkan risiko Alzheimer atau nyanyuk.

2. ESP (Energizing Soy Protein)

Mengandungi kesemuan asid amino yang diperlukan oleh badan. Asid amino adalah asas kepada neurotransmitter iaitu pembawa maklumat di otak.

3. VitaLea

Multivitamin yang mengandungi 28 zat dan mineral untuk membantu fungsi sel yang normal.

4. B Complex

Membantu kawal stress

5. OmegaGuard

Mengandungi DHA dan EPA untuk perkembangan otak yang sihat. Sangat sesuai untuk kanak-kanak juga.

Jika berminat untuk dapatkan Vitamin Untuk Otak, boleh hubungi Fyda di 012 621 1883 (klik link untuk whatsapp – www.wasap.my/60126211883)

Atau jika nak dapatkan sendiri, boleh klik gambar di bawah ni.

One comment

  • Kesian tengok warga tua yang tak dapat ingat dengan baik.. kadang-kadang tu sampai boleh terlupa anak sendiri..

    Senaman dan pemakanan serta gaya hidup yang sihat memang boleh membantu untuk pemikiran yang lebih segar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *