5 Cara Turunkan Paras Kolesterol Yang Mesti Diamalkan Setiap Hari. No. 3 Paling Susah Nak Tinggal

kolesterol tinggi

5 Cara Turunkan Paras Kolesterol Yang Mesti Diamalkan Setiap Hari. No. 3 Paling Susah Nak Tinggal

Masalah kolesterol tinggi ada salah 1 penyebab sakit jantung. Namun, yang jadi masalahnya, kita tak pernah cek kolesterol. Macammana nak kawal, betul tak? Tiba-tiba sakit dada dan disahkan serangan jantung. Rupanya baru tahu yang paras kolesterol tinggi.

Sakit jantung bukan benda main-main kerana berisiko membawa maut. Jadi, setiap individu perlu ada tanggungjawab untuk jaga kesihatan jantung masing-masing.

Saya nak kongsi bagaimana seseorang itu boleh terkena serangan jantung yang berpunca daripada kolestrol ni.

kolesterol tinggi

Pertama, kita perlu tahu kolestrol ada banyak jenis jenis. Namun yang penting dan yang glemer ialah High Density Lipoproteins (HDL) dan Low Density Lipoproteins (LDL). Setiap kolesterol ini mempunyai fungsi tersendiri.

High density lipoproteins(HDL) dikenali juga sebagai kolesterol baik berfungsi mengeluarkan kolesterol bahaya dari saluran darah dan ke hati. Hati akan proses kolesterol tersebut. Secara tak langsung, HDL membantu dalam mencegah pembentukan plak kolesterol dalam saluran darah.

Low Density Lipoproteins(LDL) dikenali juga sebagai kolesterol jahat mempunyai kecenderungan untuk melekat di dinding arteri. Sebenarnya proses ini terjadi akibat kehadiran radikal bebas.

Jika berminat untuk baca lebih lanjut mengenai pembetukan plak ini boleh klik link ini : Bagaimana plak kolesterol atau atherosklerosis terbentuk dalam salur darah.

Proses ini lama-kelamaan akan meyebabkan plak itu makin tebal dan salur darah menjadi keras dan sempit. Aliran darah akan terganggu.

Plak yang terhasil mampu memberikan komplikasi yang cukup bahaya iaitu :

1. Plak yang terkumpul akan menyempit seterusnya akhirnya menyekat pengaliran darah ke jantung.

2. Plak yang terkumpul di dinding arteri boleh tertanggal pada bila-bila masa dan akan menyebabkan arteri menjadi sempit serta merta.

3. Plak yang terkumpul akan melemahkan dinding arteri sehingga menyebabkan arteri membengkak dan menonjol keluar. Arteri yang membengkak dan menonjol ini boleh pecah seterusnya menyebabkan pendarahan dalaman.

Bagaimana Cara Mengawal Paras Kolestrol

Terdapat beberapa cara yang boleh dipraktikkan untuk mengawal paras kolesterol. Jika anda ialah golongan berisiko tinggi, mesti buat ujian saringan untuk mengetahui paras kolesterol anda.

Sebelum tu, kita tengok dulu siapakah golongan yang berisiko tinggi untuk mendapat paras kolesterol yang tinggi:

1. Peningkatan usia

Jika dan berumur 30 tahun dan ke atas, lebih baik buat saringan kesihatan.

2. Obesiti

3. Pemakanan tak seimbang

Tinggi makanan berlemak dan tinggi karbohidrat. Kurang pula makan buah dan sayur.

4. Tak aktif secara fizikal.

5. Merokok.

Jadi, lepas dah tengok orang-orang yang berisiko untuk dapat kolesterol tinggi, kita dah nampak lah kan macam mana nak bantu badan untuk kawal kolesterol.

kolesterol normal

Kredit : https://www.youtube.com/watch?v=jn0gC0hVPqE

1. Mengawal Diet

Dengan memakan makanan tinggi serat seperti sayuran, kekacang dan buah-buahan dan makanan yang rendah karbohidrat dan lemak.

2. Aktiviti Fizikal

Perbanyakkan aktiviti fizikal seperti berlari, bersukan dan berjalan kaki. Lakukan aktiviti ini sekurang-kurangnya 30 minit sehari, 5 kali seminggu.

Namun, anda perasan tak, ramai atlet yang meninggal dunia ketika sedang bersukan kerana sakit jantung? Nak tau kenapa? Boleh klik link ini : Bagaimana Ahli Sukan Boleh Meninggal Dunia Akibat Serangan Jantung.

3. Tinggalkan Rokok

Jangan, jangan dan jangan sesekali merokok kerana akibatnya sungguh buruk. Jika anda sedang merokok, lebih baik ambil langkah sepatutnya untuk berhenti. Banyak klinik kesihatan yang menawarkan khidmat ‘Klinik Berhenti Merokok’. Jadi boleh gunakan perkhidmatan itu sebagai mungkin.

Jika nak cuba produk Shaklee untuk berhenti merokok, boleh klik link ini :

Berhenti Merokok Dan Kurangkan Ketagihan Dengan Mudah.

4. Menurunkan Berat Badan

Menurunkan berat badan terutama bagi mereka yang meghadapi masalah obesiti.

Bagaimana Shaklee Boleh Membantu Anda

Sekiranya anda ingin menurunkan kadar kolestrol tanpa ubat atau secara semulajadi, harus diingatkan bahawa Shaklee bukanlah ubat ajaib untuk menurunkan paras kolesterol sekelip mata.

Namun dengan pengambilan suplemen yang berterusan disokong pula oleh pemakanan yang seimbang dan aktiviti fizikal yang cukup, tidak mustahil paras kolestrol akan dapat dikawal..

makanan turunkan kolesterol

 

Ringkasan Produk

1.Vivix

Adalah suplemen antioksida yang tinggi dan terbaik. Antioksida membantu menghalang pembentukan kolesterol LDL dengan meneutralkan radikal bebas.

2. CoQ-Trol Plus

Suplemen yang mengandungi coQ10 enzim yang sangat diperlukan untuk meningkatkan tenaga, terutamanya boleh membantu jantung.

3.OmegaGuard

Minyak ikan yang berkualiti bergred farmaseutikal. Omega-3 dibuktikan boleh membantu memecahkan kolesterol dan melancarkan aliran darah.

4. Phytocol-ST

Phytocol ialah kolesterol untuk tumbuhan. Bila masuk dalam badan, dia akan berlumba dengan kolesterol dari makanan dan elakkan kolesterol makanan diserap.

 

Jangan tunggu-tunggu lagi jika anda perlukan produk di atas untuk bantu turunkan kolesterol dan meningkatkan kesihatan jantung anda.

Whatsapp Fyda di 012 621 1883 (www.wasap.my/60126211883)

Atau kalau anda ada kredit atau debit kad, boleh juga kalau nak beli sendiri. Lepas tu wasap Fyda untuk konsultasi yaa..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *