5 Cara Kuatkan Imun Anak-Anak Elakkan Balik-Balik Kena P Klinik

5 Cara Kuatkan Imun Anak-Anak Elakkan Balik-Balik Kena P Klinik

Start awal tahun ini lah saya rasa ramai kanak-kanak yang datang klinik sebab demam, batuk dan selsema. Ada yang 2-3 kali seminggu kena dapatkan rawatan. Tapi, bila cek rata-rata memang jangkitan virus dan tak perlukan antibiotik pun.

Selalu ibu bapa kata musim kan? Sekarang ni musim batuk, musim selsema. Ini juga menunjukkan sistem imun anak tu lemah, sebab tu mudah kena penyakit berjangkit.

Sebab tu kena bina sistem imun awal-awal. Sebab imun yang lemah ni bukan saja boleh kena penyakit berjangkit, tapi banyak penyakit kronik yang lain termasuk kanser.

Petua meningkatkan imuniti anak-anak.

1. Susu ibu

Sejak mengandung lagi, ibu perlu ada azam untuk menyusukan bayi apabila dia lahir nanti. Susu pertama bayi iaitu kolostrum sangat kaya dengan antibodi dan susu ibu mengandungi komponen sistem imun seperti sel darah putih dan immunoglobulin A untuk perlindungan bayi sehingga 6 bulan. Apatah lagi bayi dibawah 6 bulan tidak menghasilkan imun sendiri.

Susu ibu adalah sejenis imunisasi secara pasif.

2. Imunisasi

Kita beruntung kerana Malaysia mempunyai program imunisasi yang terancang dan kerajaan memastikan setiap anak disuntik mengikut jadualnya. Tujuan vaksin adalah untuk merangsang tindak balas imun kanak-kanak terhadap antigen tertentu. Ini membantu anak mengeluarkan antibodi untuk menentang penyakit berkenaan.

Sebenarnya tujuan vaksin adalah untuk mengelakkan komplikasi penyakit kerana kebanyakan penyakit yang diwajibkan vaksin boleh menyebabkan komplikasi otak dan menyebabkan kematian.

3. Persekitaran yang bersih dan selamat

Sekitar rumah perlulah bersih untuk mengelakan anak terdedah kepada habuk dan kotoran yang boleh menyebakan alahan dan keradangan kulit, batuk atau selsema. Selain itu persekitaran rumah yang tak dijaga memberi peluang kepada nyamuk membiak dan 1 keluarga berisiko mendapat denggi. Kena denda lagi tau.

Kebersihan anak-anak juga perlu dijaga. Contohnya mandi 2 kali sehari. Ajar mereka mencuci tangan dengan sabun selepas keluar tandas dan sebelum makan.

Salah 1 risiko merebaknya penyakit ialah keadaan yang padat (overcrowding), iaitu terlalu ramai orang dalam 1 rumah. Elakkan hantar anak ke taska yang terlalu ramai orang untuk elakkan overcrowding. Bukan itu sahaja, kualiti penjagaan juga mungkin berkurang.

4. Jauhkan dari asap rokok

Mungkin ramai yang terlepas pandang bahayanya asap rokok. Jika ada ibu atau bapa yang merokok di dalam rumah, anak-anak secara tak langsung akan menjadi secondhand smoker. Berdasarkan kajian epidemiologi, risiko bagi kanak-kanak mengalami jangkitan paru-paru (pneumonia) dan kematian mengejut (Sudden Infant Death Syndrome) adalah lebih tinggi dikalangan mereka yang terdedah kepada asap rokok.

5. Pemakanan yang seimbang dan sihat

Kajian menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-kanak mendapat 25% kalori harian daripada makanan ringan dan kentang goreng adalah sumber utama pemakanan mereka. Hal ini bukan sahaja mendedahkan mereka kepada kekurangan zat makanan, malah kelemahan sistem imun.

Selain daripada makanan yang halal dan bersih, piramid makanan yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia boleh djadikan panduan untuk menyediakan makanan berkhasiat dan bernutrisi kepada anak.

Tapi, yang menjadi masalah, mungkin di rumah ibu menyediakan makanan yang berkhasiat kepada anak, tapi di sekolah kita pun tak tahu apa jenis makanan yang dia makan di kantin.  Tapi, ibu tak perlu risau kerana saya ada cadangan makanan tambahan untuk meningkatkan imuniti anak-anak.

Tingkatkan imuniti anak-anak dengan makanan tambahan.

cepat sembuhkan demam anak

 

 

1. Nutriferon

Suplemen yang mengaktifkan interferon yang merupakan sekumpulan protein yang terlibat dalam menentang kuman yang masuk ke dalam badan kita.

Formula yang digunakan oleh Shaklee adalah semulajadi, selamat, tulen dan berkesan. Nutriferon yang telah dipaten secara ekslusif diiktiraf sebagai penemuan terhebat dalam bidang immunologi.

Menggunakan ekstrak 4 tumbuhan yang mendorong pengeluaran interferon semulajadi tubuh.

  • Biji labu : mendorong pengeluaran interferon. Jangan tak tau, Rasulullah pun suka makan biji labu.
  • Biji Plantago asiatica : Mengandungi polisakarida yang mengaktifkan sel-sel imuniti tubuh.
  • Honeysuckle Jepun : Menentang kuman yang menceroboh
  • Safflower : Meningkatkan fungsi darah putih untuk memusnahkan kuman

Vitamin C

Diketahui sejak zaman berzaman boleh merangsang sistem imun untuk menentang kuman yang masuk ke dalam badan.

Vitamin C untuk kanak-kanak mudah dikunyah dengan dos yang disesuaikan dengan keperluan mereka.

Vitalea untuk kanak-kanak

Mengandungi 18 vitamin dan mineral yang diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar, sihat dan kuat.

Saya suka highlightkan kandungan zat besi dalam multivitamin ini yang diperlukan oleh kanak-kanak yang sedang membesar kerana ramai kanak-kanak mengalami anemia akibat kekurangan zat besi. Anemia bukan sahaja boleh menjejaskan pertumbuhan anak, malah turut merencatkan sistem pertahanan tubuh.

Mengandungi pemanis semulajadi dan berperisa anggur yang digemari oleh kanak-kanak. Juga bebas gluten dan sesuai untuk mereka yang mengalami alahan.

Testimonial Nutriferon

Anak saya demam malam dari Sabtu lagi. Panas sampai 40 suhunya. Dah p klinik tapi still tak sembuh. Hari ini ingat nak bawa p jumpa paed kalau still tak ok. Semalam bagi nutriferon kat dia. Masa nak bagi memangla mengamuk sakan. Lepas makan nutriferon tu dia tidur. lama dia tidur dari asar sampai maghrib. selalu time tu dia tak tidur. Bangun je tidur, alhamdulillha, ceria terus. Cakap macam-macam. Malam tadi pun dia tidur lena dan badan pun dah tak panas. Huhu lega sangat. Lepas ni kena pastikan stok nutriferon sentiasa ada.

~Puan Ainul Fadzilah Mustafa

anak demam cepat sembuh

 

Bila anak demam, ibu bapa tentu risaukan? Lagi-lagi kalau ibu bapa bekerja. Susah lagi nak minta cuti dan sebagainya.

Ini adalah salah 1 ikhtiar untuk tingkatkan imun anak supaya tak cepat jatuh sakit. Mak ayah pun senang hati sikit.

Hubungi Fyda untuk info lanjut atau tempahan produk.

www.wasap.my/60126211883
www.wasap.my/60126211883
www.wasap.my/60126211883
www.wasap.my/60126211883
www.wasap.my/60126211883

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *