4 Senaman Atasi Sakit Tumit Dan Tapak Kaki Dengan Berkesan

sakit tumit malaysia

4 Senaman Atasi Sakit Tumit Dan Tapak Kaki Dengan Berkesan

Sakit tumit dan tapak kaki adalah antara masalah biasa yang kerap dialami oleh golongan dewasa dan warga emas. Selepas diperiksa, tak nampak pula apa-apa masalah. Tiada tulang yang patah. Jadi, kenapa boleh sakit ya?

Doktor selalunya bagi ubat tahan sakit dan suruh buat fisio. Tapi dah lama pun, sakit tu masih tak hilang. Saya nak bantu selesaikan masalah anda dari dia punya akar lagi.

sakit tumit malaysia

Punca Sakit Tumit Dikalangan Orang Dewasa

Antara punca sakit tumit kaki adalah:

1. Tekanan yang berlebihan
Selalunya berlaku kepada orang yang berat badan berlebihan. Sebab kaki terpaksa tanggung badan yang lebih berat.

2. Keradangan pada lapisan lemak atau tisu lembut di tumit

3. Ketumbuhan spur atau tulang kecil di tumit.

4 Senaman Atasi Sakit Tumit Kaki Yang Boleh Diamalkan Setiap Hari

Sebenarnya ada banyak cara untuk mengurangkan sakit pada tapak kaki, tapi saya nak kongsi senaman-senaman yang boleh anda amalkan untuk kurangkan sakit. Senaman ini dicadangkan oleh pakar, yang dia sendiri pun sakit tumit. Lepas amalkan senaman ni, sakitnya beransur kurang.

1. Senaman Regangan Otot Betis

  • Berdiri berdepan dinding dengan tapak tangan menekan dinding.
  • Letakkan kaki kanan belakang kaki kiri.
  • Perlahan-lahan dan dengan lembut gerakkan kaki kiri ke depan.
  • Kaki kanan pula bengkok kan pada bahagian lutut, dengan lutut dan tumit lurus.
  • Biarkan regangan itu selama 15-30 saat dan lepaskan. Ulang 3 kali
  • Tukar posisi kaki dan ulang balik.

Senaman ini meregangkan otot betis (gastrocnemius) dan mengurangkan sakit. Yang penting jangan tahan regangan tu terlalu lama.

atasi sakit tumit

2. Senaman Tapak Kaki

Tumit kaki akan merasa sakit dan bisa bila pengaliran darah tak lancar. Sama ada kekurangan darah dan oksigen di tempat tersebut, atau darah tak mengalir keluar dari tempat itu dan meninggalkan toksin.

Untuk membantu melancarkan perjalanan darah, anda boleh lakukan senaman tapak kaki.

Duduk di kerusi dan regangkan tisu tapak kaki

  • Duduk dengan tegak. Gunakan benda sejuk dan boleh digolek – contohnya botol yang di isi air sejuk atau tin minuman sejuk. Golekkan tapak kaki ke depan dan kebelakang. Lakukan kurang lebih seminit. Kemudian tukar kaki sebelah.kurangkan sakit tumit
  • Kemudian, duduk silang kaki untuk regangkan ibu jari kaki. Pegang ibu jari, tarik perlahan-lahan ke arah anda dan bertahan selama 15-30 saat. Buat selama 3 kali dan tukar kaki lagi 1.

hilangkan sakit tapak kaki

  • Senaman ketiga ialah gunakan tuala. Sokong tapak kaki dengan tuala – pegang kedua-dua hujung dan dengan perlahan gerakkan jari kaki ke atas dan ke bawah.

hapuskan sakit tapak kaki

 

So, anda boleh cuba senaman ini untuk atasi rasa sakit. Namun, kalau nak sakit hilang lagi cepat, boleh amalkan produk yang sangat berkesan untuk kurangkan rasa sakit.

Produk Cepat Dan Berkesan Atasi Sakit Tumit Kaki

Ramai yang tak sabar. Nak sakit tumit tu hilang cepat- cepat. Anda boleh cuba beberapa produk yang cepat atasi sakit tumit:

atasi sakit tumit dan tapak kaki

1. Vivix

Ini yang paling hebat untuk lawan punca sakit tumit kaki. Sel- sel yang rosak menyebabkan otot di kaki bengkak. Jadi Vivix ni bantu repair sel dan buat sel baru yang baik.

Kalau untuk Gout kesannya memang cepat. Inikan pula sakit tumit dan tapak kaki je..

2. Omega Guard

Omega Guard memang terbaik untuk sakit tumit kaki. Sebab sakit bermakna ada radang pada otot kaki.

Omega Guard berfungsi untuk mengurangkan keradangan dan bengkak di dalam tumit. Bengkak itu menyebabkan saraf terkepit dan sakit.

Ia mengandungi minyak omega 3 yang tulen berbanding jenama lain.

3. Ostematrix

Sejenis pil kalsium, yang turut mengandungi magnesium untuk melegakan kesakitan pada saraf kaki dengan merelakskan otot.

4. B Complex

B Complex ialah vitamin anti stress yang melegakan kesakitan pada tumit. Ibarat ubat tahan sakit semulajadi.

Pertanyaan

Dapatkan konsultasi produk atau buat tempahan dengan hubungi saya, Fyda atau klik saja nombor ini 0126211883

Pembelian online

Kalau tuan puan nak beli sendiri,klik gambar di bawah dan ikut arahan dan happy shopping 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *