3 Tips Nak Kecutkan Fibroid, Ikhtiar Untuk Elak Pembedahan

elak pembedahan fibroid

3 Tips Nak Kecutkan Fibroid, Ikhtiar Untuk Elak Pembedahan

Jika anda disahkan menghidap fibroid, anda mungkin dibeitahu bahawa fibroid ialah ketumbuhan yang tidak bahaya dan bukan kanser. Fibroid ni mungkin tak ada apa-apa simptom, malahan ramai wanita hanya dikesan ada fibroid bila mereka dah meninggal melalui post mortem.

Kesan fibroid ni bergantung kepada saiz dan lokasinya di dalam rahim. Jika saiznya kecil dan kedudukannya ialah dalam otot mungkin tak menyebabkan apa-apa simptom.

Rawatan fibroid juga bergantung kepada simptom yang dialami dan apa kehendak wanita itu sendiri. Rawatan yang biasa diberikan untuk bantu mengecutkan fibroid ialah pil hormon dan jika saiznya sudah besar dan mengganggu aktiviti harian, mungkin pembedahan akan dicadang. Ini juga bergantung sama ada hanya buang fibroid atau kesemua rahim?

Tapi Adakah Ubat Hormon Dan Pembedahan Yang Paling Ideal?

Pil hormon dan pembedahan memang boleh menyelesaian simptom yang dialami akibat fibroid, tapi adakah penyelesaian ini berkekalan?

Nampak macam ok, makan sajalah pil hormon tu. Malangnya pil hormon mungkin boleh membantu menghentikan pertumbuhan fibroid tapi mungkin jadikan masalah hormon tak seimbang makin teruk.

Dan pil tu tak boleh dimakan untuk tempoh yang lama kerana kesan sampingannya. Selepas ubat dihentikan mungkin fibroid boleh tumbuh balik dan mungkin ada masalah lain berkaitan hormon tak stabil. Dan masa tu lebih sukar untuk selesaikan masalah fibroid ni.

Pil hormon ni sebenarnya boleh mengganggu kestabilan hormon, mengurangkan nutrien tertentu dan boleh menganggu kesihatan dengan melemahkan imun dan menurunkan metabolisme.

Apa Punca Sebenar Fibroid?

Walaupun fibroid ni bukanlah ketumbuhan bersifat kanser, tapi bila dah ada fibroid tu maknanya ada sesuatu tak normal sedang berlaku dalam badan seseorang tu. Sebab tu kena cari apa benda tu dan betulkan ia.

Yang mana benda ni ramai orang dah tahu pun, cuma tak tahu cara yang selamat untuk selesaikan masalah ini, iaitu.

Estrogen berlebihan

Punca sebenar fibroid ialah estrogen berlebihan atau hormon tak stabil. Jadi, kalau nak betul-betul selesaikan masalah fibroid ni, kenalah selesaikan masalah hormon tu dulu.

3 Cara Untuk Selesaikan Masalah Estrogen Berlebihan

1. Kesihatan hati

Antara penyebab estrogen berlebihan ni ialah bila hati tak diservis sebab antara fungsi hati ialah menukarkan estrogen berlebihan ini kepada bahan yang selamat untuk dibuang dari badan.

Hati kita ni memang la tempat pembuangan bahan-bahan toksin. Sama lah macam tempat buang sampah, jika hati kita tak dicuci, lebih banyak sel rosak dan hati tak dapat berfungsi dengan baik.

2. Kurangkan atau hapuskan pendedahan kepada estrogen berlebihan

Sama ada kita suka atau tidak, sedar atau tidak banyak benda-benda dikeliling kita yang mengandungi bahan kimia yang boleh mengganggu keseimbangan hormon. Bahan kimia ini dipanggil xenoestrogen.

Xenoestrogen ni terdapat dalam produk harian seperti alat kosmetik dan skincare dan juga penggunaan plastik dan polisterin untuk bungkus makanan.

Selain itu perlu juga hati-hati dengan pemilihan makanan ringan atau makanan segera dan juga makanan seperti daging merah.

3. Kurangkan lemak dalam badan

Sebagai wanita, bila dah bersalin tentu banyak spare tyre kan? Terutamanya bahagian paha dan pinggul. Sebenarnya lemak memang diperlukan untuk menghasilkan hormon, namun bila terlebih maka hormon pun jadi terlebih la.

Selain daripada jaga makan, bersenam, kita kena cari jalan untuk meningkatkan metabolisma supaya dapat membantu mengurangkan lemak dengan cepat.

Superfood Yang Boleh Bantu Masalah Anda

Saya nak menarik perhatian anda yang ada masalah fibroid ni tapi nak cuba cara lain selain pembedahan.

Superfood ini ialah suplimen yang tinggi dengan antioksida yabg membantu membaikpulih sel-sel rosak dan melindungi kesihatan sel daripada radikal bebas. Ia juga membantu meningkatkan metabolisme dan membantu mengawal selia hormon.

Selain itu, ia mengandungi buah kaduka yang sangat bermanfaat untuk kesihatan sistem peranakan wanita.

kecutkan fibroid

tips kecutkan fibroid

 


pembedahan fibroid

Jom wanita,

Kita sama-sama jaga kesihatan kita. Bukan kita diri sendiri, tapi untuk keluarga kita juga

Boleh hubungi Fyda di 012 621 1883

WhatsApp kami di 012 621 1883 (klik dari smartphone anda).

Follow FB Fyda Noh untuk chat secara langsung.

Daftar keahlian Shaklee di “Join Now sekarang & nikmati penjimatan hingga 20%.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.