Monthly Archives: November 2016

Kesan Buruk Makan Vitamin Dibuktikan Melalui Kajian

Kesan Buruk Makan Vitamin Dibuktikan Melalui Kajian Ramai yang takut nak makan vitamin sebab fikirkan kesan buruk, termasuklah kerosakan buah pinggang. Itu yang sering jadi tanda tanya dan sering jadi ketakutan bila dicadangkan makan vitamin. Mestilah, siapa nak buah pinggang rosakkan? Kena dialisis lagi. Dah banyak pula nak belanja dan curi masa pula untuk dialisis selama 3-4 jam beberapa kali […]

Read more

Antibiotik Paling Mujarab Mungkin Dah Tak Berkesan

Antibiotik Paling Mujarab Mungkin Dah Tak Berkesan Macam dah jadi adat atau kebiasaan, bila ibu bapa bawa anak ke klinik kerana demam selsema bial diberikan preskripsi ubat, mereka akan tanya sama ada diberi antibiotik atau tidak. Katanya kalau di klinik swasta, mesti dapat antibiotik dan demam anak-anak cepat kebah dengan antibiotik. Semasa saya melawat saudara saya di ICU, pesakit-pesakit di […]

Read more

Cara Menghilangkan Sakit Endometriosis Dan Meningkatkan Kualiti Hidup

Cara Menghilangkan Sakit Endometriosis Dan Meningkatkan Kualiti Hidup Masa zaman kanak-kanak dulu mesti pernah main masak-masak, main kahwin-kahwin kan? Zaman dulu pemikiran budak lain. Kalau maian kahwin-kahwin mak ayah tak risau sangat, tapi budak-budak zaman sekarang ni, kalau diorang cakap main kahwin-kahwin, pantaulah jenis kahwin-kahwin yang macammana. Kanak-kanak sekarang advanced nya memang menakutkan. Tapi dulu kalau main kahwin-kahwin mesti ada […]

Read more

12 Cadangan Atasi Masalah Sembelit Ketika Mengandung

12 Cadangan Atasi Masalah Sembelit Ketika Mengandung Kehamilan adalah sentiasa menjadi perkara terindah dalam hidup seorang ibu. Tak terbayang bagaimana perasaan apabila disahkan hamil. Namun, dengan kebahagiaan ini terdapat juga beberapa kesulitan yang harus ditanggung oleh ibu. Namun, dengan ilmu yang betul dan tindakan yang tepat, kesulitan itu pasti dapat diatasi. Antara masalah yang sering dihadapi oleh wanita hamil ialah […]

Read more

2 Punca Kanser Payudara Dan Bagaimana Nak Cegah

2 Punca Kanser Payudara Dan Bagaimana Nak Cegah Hormon Estrogen Penyebab Kanser Payudara Ada orang tanya saya kenapa expose kepada hormon estrogen dalam jangkamasa lama boleh menyebabkan kanser payudara, kenapa bukan kanser2 lain? Dalam tisu payudara, ada reseptor (penerima) hormon estrogen. Macam reseptor tu ialah mangga kunci & estrogen adalah anak kunci untuk membukanya. Bila estrogen dah buka, dia akan […]

Read more