2 Punca Kanser Payudara Dan Bagaimana Nak Cegah

kanser payudara pembunuh

2 Punca Kanser Payudara Dan Bagaimana Nak Cegah

Hormon Estrogen Penyebab Kanser Payudara

Ada orang tanya saya kenapa expose kepada hormon estrogen dalam jangkamasa lama boleh menyebabkan kanser payudara, kenapa bukan kanser2 lain?

Dalam tisu payudara, ada reseptor (penerima) hormon estrogen. Macam reseptor tu ialah mangga kunci & estrogen adalah anak kunci untuk membukanya. Bila estrogen dah buka, dia akan aktifkan tisu payudara.

Tisu yang aktif akan menghasilkan tisu2 baru. Bila ada banyak estrogen, banyak tisu baru akan dihasilkan dalam jangkamasa yang singkat. Bila nak buat kerja banyak tapi nak cepat, banyaklah silap nya.

Teori itu diguna pakai untuk menerangkan bagaimana kanser payudara terjadi. Maksudnya bila nak cepat hasilkan sel baru, boleh ada kesilapan dalam genetik & sel yang tak bagus akan terhasil. Sel2 ni sebenarnya boleh dibaiki semula oleh badan tapi kalau terlampau banyak & badan pun tak mampu betulkan balik, sel itu akan terus membiak sebagai sel kanser.

Antara situasi yang mendedahkan wanita kepada paras estrogen yang tinggi ialah:

1. Datang haid pada usia yang muda dan lambat menopause.

Ini mungkin susah untuk kita kawal atau elak sebab manalah kita boleh kawal bila nak datang haid dan nak menopaus kan? Tapi kita boleh kawal keseimbangan hormon dengan makan makkan sihat dan berkhasiat dan seimbang. Elakkan masakan dalam tin. Juga boleh amalkan suplemen yang mengandungi GLA yang digunakan untuk mengawal keseimbangan hormon wanita.

2. Tidak menyusukan anak

Wania yang menyusukan anak terlindung daripada hormon estrogen kerana masa menyusukan, paras prolaktin yang tinggi. Tapi masalahnya bila estrogen rendah, perlindungan untuk kekuatan tulang juga berkurang. Sebab tu wanita menyusu dinasihatkan mendapatkan suplemen kalsium.

Saya boleh bantu anda cari suplemen kalsium terbaik yang tidak berbahaya kepadA jantung dan tidak menyebabkan batu karang.

3. Berlebihan berat badan.

Lemak akan ditukarkan kepada hormon estrogen. Jadi bagi yang mempunyai berat badan berlebihan, boleh selamatkan diri dengan menurunkan berat badan.

Saya boleh bantu anda turunkan berat badan dan jadi lebih sihat.

4. Menggunakan kaedah perancang keluar jenis hormon dalam jangkamasa yang panjang. Jika anda menggunakan kaedah perancang keluarga jenis hormon, selalulah ikut temujanji untuk memeriksa tahap kesihatan anda. Jika tidak, gun

kanser payudara pembunuh

Radikal Bebas Penyebab Kanser Payudara

Satu lagi teori bagaimana kanser terjadi ialah apabila sel-sel terdedah kepada bahan-bahan penyebab kanser ataupun karsinogen. Bahan-bahan banyak kat persekitaran kita. Contohnya asap rokok atau asap daripada pencemaran udara, makanan yang diproses, ubat-ubatan dan kosmetik.

Benda-benda ni masuk ke dalam badan sebagai radikal bebas dan merosakkan sel. Sel yang rosak ni pada peringkat awal akan dimusnahkan oleh sistem pertahanan badan iaitu kumpulan antioksida, tetapi juga terlalu banyak sel yang rosak akibat pendedahan kepada radikal-radikal bebas ni, badan pun tak mampu dah nak musnahkan sel tersebut. Dan sel yang rosak itu akan berkembang sebagai sel kanser.  Sel kanser ni, yang kita takut ialah sebab dia akan berkembang dengan banyak dan cepat berbanding sel normal.

Bagaimana Vivix Boleh Mencegah Kanser Payudara

Kandungan utama Vivix, iaitu resveratrol telah dikaji dan diterbitkan dalam lebih 2000 jurnal, termasuk banyak kajian yang dilakukan oleh institusi ternama di Amerika termasuklah Universiti Harvard, National Institute of Aging dan National Cancer Institute. Kanser mungkin bidang yang luas dan berubah-ubah, namun resveratrol adalah kaedah semulajadi yang pertama yang dibuktikan melalui penyelidikan mampu merencat dan mencegah pertumbuhan sel kanser pada pelbagai peringkat. Bukan sahaja mampu mencegah kanser, malah turut digunakan sebagai rawatan tambahan kepada kemoterapi.

Kelebihan Resveratrol Dalam Membantu Pesakit Kanser Payudara

Menghentikan gen kanser

Resveratrol membantu dengan menghantar mesej yang betul kepada sel dengan mengawal proses penyahsetilan dan mengaktifkan umur gen yang lebih panjang. Ini berpontensi mengaktifkan gen untuk menghentikan proses pembiakan kanser.

Menterbalikkan kesilapan DNA

Salah satu punca terjadinya kanser ialah apabila sel yang sudah tua membuat silap dalam meniru DNA sendiri secara terperinci. Kesilapan DNA ini menyebabkan sel tidak berfungsi lagi. Lagi teruk jika dia membiak sebagai sel kanser.

Jadi, dengan mengurangkan kesilapan replikasi DNA, resveratrol boleh meningkatkan usia sel. Ini juga salah satu sebab kenapa resveratrol merupakan pencapaian besar dalam melambatkan proses penuaan.

Kesan anti-kanser

Kajian menunjukkan resveratrol bukan sahaja mampu menghalang pertumbuhan dan pembiakan sel kanser. malah ada saintis yang mencadang resveratrol sebagai rawatan tambahan kepada kanser kerana boleh memberi kesan baik bersama-sama kemoterapi.

Resveratrol menghalang kanser melalui beberapa cara:

1. Menyekat penyerapan estrogen dan androgen, sekaligus membantu mencegah kanser yang dipengaruhi oleh hormon. Contohnya kanser payudara atau kanser prostat.

2. Mengubah gen yang rosak. Apabila gen suatu sel telah rosak, risiko untuk membiak sebagai sel kanser adalah tinggi.

3. Membunuh sel kanser

Resveratrol mampu menghalang sel kanser tanpa memudaratkan sel-sel lain. Kebolehan ini berkait rapat dengan kemampuan Vivix membezakan antara sel normal dan sel kanser berbanding rawatan kemoterapi yang tidak spesifik. Jadi, disamping menyerang sel kanser, sel sihat juga terjejas sama. Sebab tu kita dapat tengok kesan sampingan kemoterapi termasuklah rambut gugur, keletihan, muntah-muntah, cirit-birit dan ulser dalam mulut.

Bertindak sebagai antioksida, resveratrol mampu menghilangkan radikal bebas, mengaktifkan atau menyahaktifkan enzim, gen, hormon dan bahan kimia dalam tubuh yang berkait dengan kanser.

kanser wanita

Nak baca pasal kanser payudara dengan lebih lanjut, boleh klik link di bawah

Faktor risiko kanser payudara

Soya Penyebab Kanser Payudara

Ketulan Payudara Yang Mungkin Kanser

Tanda Menopaus Dan Cara Mengatasinya

Kanser payudara boleh dicegah dengan Vivix dan penghidap kanser payudara juga boleh meningkatkan tahap kesihatan dengan Vivix. Namun, adalah lebih baik jika anda lalukan ujian saringan untuk mengesan kanser payudara. Lakukan pemeriksaan payudara sendiri setiap bulan dan buat ujian mammogram setiap tahun apabila berusia 40 tahun. Tapi kalau ada sejarah keluarga kanser payudara, buatlah lebih awal.

Untuk tempahan Vivix, atau ingin tanya masalah kesihatan, boleh hubungi saya,

whatsapp di 012 621 1883. Nama saya Fyda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *