1001 Khasiat Buah Delima Yang Terbaik Untuk Kesihatan

ubat kencing manis

1001 Khasiat Buah Delima Yang Terbaik Untuk Kesihatan

Buah delima ialah antara buah yang terkenal sebagai buah yang kaya dengan zat dan khasiat, terutamanya dikalangan kita orang Asia. Buah ni enak dimakan macam tu je atau diminum sebagai jus.

Sebenarnya, dalam dunia ni ada banyak lagi buah-buahan lain yang sangat bermanfaat untuk kesihatan. Kalau kat US, ada anggur muskadin yang merupakan anggur yang mempunyai kromosom lebih daripada anggur lain dan memang sangat-sangat bermanfaat untuk kesihatan.

Buah delima berbentuk bulat dan kulitnya kemerah-merahan. Isinya berbiji-biji merah pekat. Buah delima sebenarnya berasal dari Timur Tengah. Tapi sekarang ni banyak juga yang ditanam di Malaysia sendiri.

Sebab nutrisi yang banyak ni, buah delima mendapat perhatian saintis untuk kajian. So, kajian menunjukkan buah delima bukan saja kaya dengan nutrisi, tapi mempunyai kandungan lemak dan kolesterol yang rendah.

Antara kandungan nutrisi dalam buah delima adalah:

  • Vitamin C
  • Vitamin K
  • Vitamin B
  • Fosforus, magnesium, kalsium
  • Zink, zat besi
  • Serat

ubat kencing manis

Kandungan nutrisi buah delima ini sememangnya berkhasiat. Namun begitu, apakah manfaat buah delima untuk badan kita? Buah ini memberi manfaat pada kesihatan badan serta kecantikan kulit.

Anti-radang yang berkesan

Buah delima mempunyai sifat anti-radang yang kuat dan berkesan. Ini kerana ia mengandungi punicalagin, iaitu anti-oksidan yang terdapat dalam buah dan kulit delima tu sendiri.

Ada kajian yang menunjukkan bahawa buah delima boleh mengurangkan aktiviti keradangan di pelbagai bahagian badan. Antaranya seperti keradangan di saluran pencernaan dan juga keradangan di kawasan tisu yang tidak normal.

Jika keradangan ini tak dikawal, kerosakan sel akan berlaku seterusnya mendedahkan seseorang tu kepada penyakit.

Mencegah Pertumbuhan Dan Pembiakan Sel Kanser

Kajian saintifik menunjukkan bahawa ekstrak delima boleh melambatkan pembiakan sel kanser dan juga membunuh sel kanser tu sendiri. Secara tidak langsung, ia membantu menghalang pertumbuhan kanser dan menurunkan risiko kematian.

Buah delima boleh mencegah kanser prostat di kalangan lelaki. Ia membantu mengurangkan tahap Prostate Specific Antigen (PSA).

Selain itu, buah delima juga berkhasiat untuk mengurangkan risiko kanser payudara. Kajian mendapati bahawa ekstrak delima boleh menghalang pembiakan sel-sel kanser payudara dan melawan sel tersebut dari terus merebak.

Menurunkan paras kolesterol dan tekanan darah tinggi

Seperti yang diketahui, buah delima mempunyai kandungan lemak dan kolesterol yang sangat rendah rendah tetapi kaya vitamin dan mineral. Oleh itu, ia dapat mengurangkan tekanan darah tinggi secara semulajadi.

Secara tidak langsung, ia dapat mengurangkan risiko penyakit jantung yang semakin meningkat dikalangan orang muda dan menjadi punca kematian utama di Malaysia.

cara kawal kolesterol

Perkembangan otak dan saraf bayi dalam kandungan

Sebab buah delima ni kaya dengan asid folik yang mana sangat diperlukan oleh ibu hamil, maka buah delima juga sangat bagus untuk ibu hamil.

Ia bagi memastikan bayi dalam kandungan sentiasa sihat sehingga saat kelahiran.

Jus delima boleh meningkatkan sistem imun badan, terutama bagi bayi dan kanak-kanak. Ini kerana ia kaya dengan vitamin C yang membantu sistem imun badan melawan penyakit.

Mengatasi masalah kulit

Bintik hitam dan masalah kerosakan kulit merupakan masalah kulit yang membimbangkan. Buah delima boleh melindungi lapisan kulit luar dan memperbaiki sel kulit dari dalam dan menyembuhkan luka.

Jadi, orang yang amalkan buah delima memang kuit awet muda dan cantik.

Menghilangkan jerawat

Buah delima yang kaya dengan antioksida, vitamin C sangat bermanfaat untuk kecantikan kulit. Nutrisi ini mampu membantu masalah kulit berminyak.

Malahan lagi, ia mampu mengatasi masalah pencernaan dan meningkatkan peredaran darah menjadi lebih sihat.

Untuk yang ada jerawat, delima juga boleh membantu masalah anda.

Mengatasi kulit kering

Kulit kering bukan masalah tak cukup air, tapi kerana kulit kurang kelembapan.

Khasiat buah delima boleh meresap ke dalam kulit dan melembapkan kulit secara semula jadi dan menghasilkan efek kulit wajah yang glowing.

Melambatkan proses penuaan

Anti-oksidan merupakan sifat buah delima. Dengan mengamalkan pengambilan buah delima atau jus delima secara konsisten, ia dapat meremajakan kulit dan melambatkan proses penuaan kulit.

Proses penuaan ni bukan di kulit muka sahaja, tapi juga organ-organ dalaman.Bila organ dalaman kita lambat tua, in sha Allah kesihatan kita juga terjaga.

ResV, Produk Terbaru Shaklee Kaya Dengan Makanan Sunnah

khasiat buah delima

 

Kini, anda dah tahu khasiat buah delima. Tentu anda dah tak sabar-sabar nak amalkan buah delima kan?

Sabar dulu…

Sebab ada benda yang lagi bagus nak cerita ni.

Anda boleh dapat manfaat buah delima dalam ResV, tapi bukan buah delima sahaja.

ResV ni kandungan dia Vivix, tapi dalam bentuk kapsul. Tapi yang bezanya ResV dengan Vivix ialah kandungan pati RESVERATROL dengan gabungan polifenol lain menjadikan ResV ni antioksida yang sangat POWERFUL.

30% lagi power dari Vivix.

Sebabnya ada 6 superfoods yang digabungkan dalam ResV, dan Vivix ada 4 Superfoods saja

Ada makanan sunnah sekali iaitu BUAH DELIMA..

BULAN NI TENGAH PROMO, harga pengenalan kan. Dekat RM200 jugak boleh jimat jika anda belum ahli Shaklee.

Masa promo la kena beli. Tentu tanak rugi kan?

Sebab tu lah dah hampir 100 botol terjual dalam masa 7 hari launching ResV. First day pun dah ramai orang borong.

Nak sihat dengan ikhtiar produk terbaik di dunia, dan beli pada harga paling jimat

Wasap saya untuk beli ResV

Saya dibimbing oleh doktor, saintis dan pakar nutrisi
inshaaALLAH konsultasi saya bagi adalah yang terbaik dan paling tepat

Boleh terus klik link wasap : Fyda (012 621 1883)

www.wasap.my/60126211883/orderResV

www.wasap.my/60126211883/orderResV

www.wasap.my/60126211883/orderResV

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.